Hvad er konverteringsoptimering?

En konvertering er helt enkelt sagt en handling. Konverteringsoptimering, også kaldet CRO (Conversion Rate Optimization), handler om at optimere din hjemmeside, så de besøgende på din hjemmeside foretager en ønsket handling. Det er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilken type konvertering, der er relevant. Det er derfor en god start, hvis du gør dig nogle tanker om, hvilken type virksomhed du har, og hvad det i bund og grund er, du gerne vil have, at de besøgende på din hjemmeside skal gøre.

Eksempler på konverteringer:

  • Køb fra webshop
  • Sign-up til nyhedsmail
  • Telefonopkald
  • Send en e-mail
  • Udfyldelse af formular
  • Download af PDF
  • Afspilning af video

Der er mange forskellige tiltag, du kan foretage, for at øge konverteringerne på din hjemmeside. Jeg har samlet 3 tips til dig, som du kan bruge til at optimere din hjemmeside.

Don’t make the user think

Dette princip, er bygget op omkring nudgingteorien, der har sit udspring fra adfærdspsykologi.
Kort fortalt, handler det om, at folk i hverdagen slår over og kører på autopilot. Størstedelen af det, man foretager sig, er ikke noget man tænker over… Du tænker fx heller ikke over at du skal huske at trække vejret, eller blinke med øjnene vel?

Teorien bag nudging i webdesign, handler om, at vi skal lede de besøgende på din hjemmeside til at foretage den konvertering vi ønsker. Selvom de har slået deres autopilot til, skal vi tage dem i hånden, og føre dem hele vejen.

I den forbindelse, er der flere knapper, man kan skrue og dreje på, for at optimere brugerflowet, således at dine besøgende kan navigere hen til dit konverteringsmål, selv med autopilot slået til. Her kommer et par tips til, hvad du kan gøre for at gøre din hjemmeside mere autopilot-venlig.

1. Få budskabet ind ”Above the fold”

Når man har med webdesign at gøre, bruger man ofte udtrykket ”Above the fold”. Dette bruges om den øverste del af din hjemmeside, som er synlig på skærmen inden du scroller ned. Denne del, er det første den besøgende ser, når de kommer ind på din hjemmeside, og det er derfor vigtigt, at du her sørger for, at det er klart og tydeligt, hvad dit budskab på hjemmesiden er.

Når vi færdes på internettet bliver vi præsenteret for rigtig mange forskellige indtryk, og vi bruger ofte internettet til at finde en hurtig løsning. Dette medfører, at hvis de besøgende er i tvivl om, hvad budskabet på din hjemmeside er, så risikerer du, at de lynhurtigt klikker videre til en anden side.

2. Del teksten op

Du kender sikkert selv, den situation, hvor du går ind på en hjemmeside, og der bare står den ene meter tekst efter den anden (en lille overdrivelse, men du ved hvad jeg mener), og du bliver træt ved bare synet af al den tekst du skal kæmpe dig igennem.

Den situation skal undgås, for i størstedelen af tilfældene vil de besøgende forlade din side, inden de overhoved er blevet præsenteret for, hvad det egentlig, er du kan tilbyde.

Derfor: Sørg for at din tekst er delt op med flere relevante underoverskrifter og bullets. På den måde, giver du den besøgende mulighed for hurtigt at skimme teksten igennem, og danne sig et overblik over siden og dets indhold, og selv kunne vælge hvad der er relevant for ham/hende.

3. En ’Call to action’, man ser

Først og fremmest, skal du selvfølgelig sørge for at have ’Call to Actions’ på din hjemmeside. En ’Call to Action’, er i al sin enkelthed, hvad det betyder – nemlig et oplæg til handling, fx gennem en knap, der siger ’klik her’.

Meeen så simpelt er det nu ikke. Lad os for eksempel sige, at du gerne vil have at de besøgende på din hjemmeside skal udfylde en kontaktformular:

  • Først skal vi sørge for at give en god grund til, hvorfor de skal kontakte dig. Her er det vigtig at du sætter dig i dine besøgendes sted. Hvad er det de får ud af at udfylde denne kontakt formular. Så i stedet for at skrive som overskrift ”Udfyld kontaktformularen”, kan du for eksempel skrive ”Få et uforpligtende tilbud” , eller ”Få gratis ekspertrådgivning”
  • Hernæst skal formularen selvfølgelig være nem og overskuelig, og sørg for kun at have de nødvendige felter med. Folk er generelt skeptiske for at udfylde en masse privat information om dem selv, hvis de ikke ser formålet med hvorfor du skal have den.
  • Afslutningsvis skal vi sørge for, at de besøgende lægger mærke til den endelige Call-to-action-knap. Dette kan vi gøre ved at bruge en spotfarve. Spotfarver er noget, jeg bruger hver gang jeg designer en hjemmeside. Det er en farve, der står i skarp kontrast til resten af hjemmesiden, således at de besøgende bliver draget af den. Hertil bør du også gøre dig nogle tanker om, hvad der står på knappen. Her giver du de besøgende det sidste puf, til at foretage en konvertering, og derfor er det en god ide, at minde dem om, hvorfor det er de gerne vil udfylde denne kontaktformular. Så i stedet for blot at skrive ”send”, kan du skrive ”ja tak, ring mig op” eller ”Jeg vil gerne have gratis ekspertrådgivning”.

Som nævnt før, er der rigtig mange knapper, du kan skrue og dreje på for at få en mere konverteringsoptimeret hjemmeside, og en hjemmeside er levende, og man bør altid analysere og tracke sine konverteringer, og optimere løbende ud fra brugeradfærd. Men hvis du tænker over de 3 nævnte tips, er du allerede nået et godt stykke hen ad vejen.

Her hos Adwise, er vi eksperter i konverteringsoptimering, og vi sørger for at indtænke hele konverteringsflowet fra start til slut, i det arbejde vi laver. Vi tracker og analyserer løbende brugereadfærden på din hjemmeside, så vi hele tiden kan sørge for at den er optimeret til dine besøgende.