SEO og søgemaskineoptimering har ikke ændret sig radikalt siden 2017, men med tiden bliver Google’s algoritmer og indeskering mere og mere raffineret. Som bruger betyder dette, at vi i højere grad bliver præsenteret med relevante resultater. Som webdesignere og markedsføringsagenter betyder det, at vi i højere grad skal indrette vores webdesign efter Google’s retningslinjer. En hjemmeside skal bygges med et overskueligt og logisk design, og fyldes med relevant indhold, for at sikre den bedste brugeroplevelse. Og helt fra starten, skal opsætningen, strukturen og sikkerheden være i orden.

Det bliver mere kompliceret at ’snyde sig til toppen’ af Google, og derfor bliver kvalitetsindhold og brugeroplevele de primære parametre, som Google bruger til at vurdere relevansen af hjemmesider.

De basale tekniske tiltag – SSL & struktur

Page titles, headers, keywords, mængden af text, billeder, url struktur, load times og encryptering er alle lige så vigtige for SEO i dag, som de altid har været. Den tekniske opsætning af en hjemmeside bliver dog prioriteret i højere grad. Faktisk er encryptering via SSL certifikat blevet et konkret vurderingsgrundlag hos både Google og Bing. Lange ’load times’ eller ’page speed’ bliver også straffet, da dette forringer brugeroplevelsen.

Brugeroplevelse & user engagement – hvordan bruges din side?

Selvom de klassiske SEO tiltag stadig gælder i dag, så er og bliver det i stigende grad brugeroplevelsen, som bliver målestokken for en hjemmesides relevansscore. Google lægger større vægt på brugernes adfærd på hjemmesider – fx hvor lang tid tilbringer brugeren på siden? Klikker de videre til undersider og opfylder de konverteringsmål som fx at udfylde en kontaktformular? Nu længere de bliver og nu mere interaktion der er fra brugeren des mere relevant må indholdet på siden jo være. Derudfra vil Google prioritere din side som værende relevant sammelignet med andre sider. De følgenede parametre vurderes af Google og kombineres for at skabe en relevansscore – derfor er alle disse tiltag
vigtige for SEO:

  • Frafald/bounce-rates fra landingsider
  • Nye besøgende kontra tilbagevendende besøgende
  • Konvertering – opfylder brugeren mål eller tager brugeren kontakt?
  • Tid der bruges på hjemmesiden
  • Sidevisninger pr. bruger
  • Interne eller udgående links, der følges og bruges
  • Mængden af direkte trafik til dit website

Content is still king – Er dit indhold relevant?

Google er blevet enormt skarp til at vurdere indhold på din side – dvs. tekst, billeder, og video osv. Google kan ikke alene crawle din tekst, den kan også læse den. Det betyder de gamle metoder som ’keyword stuffing’ og ’content filling’ bliver uddateret, og i mange tilfælde decideret straffet som en form for snyd. Google’s mission er at forbinde brugeren med det mest relevante og værdiskabende indhold – og hvis din side ikke indholder andet en kunstigt fyld, så er din side simpelthen ikke relevant.

Dit indhold vurderes ud fra de betingelser:

  • Har din side informativt, brugbart og nyttigt indhold?
  • Er dit indhold bedre, dvs. længere, mere uddybende og relevant end indholdet på andre hjemmesider?
  • Er indholdet troværdigt, pålideligt og tillidsvækkende? Citater, links, anmeldelser og anbefalinger styker denne troværdighed.
  • Er din side unik og spændende? Er indholdet kombineret med visuelle midler (f.eks produktbilleder & videoer) og andre engagerende elementer (eksempelvis kommentarfelter/formularer).

Fremtiden bliver mobil- & stemmestyrede søgninger

Den mobile platform er eksplosivt voksende, og har allerede erstattet vores desktopplatform som verdens foretrukne søgeplatform. Endnu mere interessant er den stigende volume af stemmestyrede søgninger på den mobile platform.

Selvom de fleste søgninger i dag bliver foretaget via tekstindtastning, repræsenterer stemmebaseret søgninger og voice commands en væsktende andel af markedet.

Searchenginewatch har dokumenteret at stemmesøgninger er steget 35x siden 2008 på Google – og andelen af stemmesøgninger er kun stigende for hvert år der går.

Fremtiden i SEO ligger på mobile devices og automatiseret voice-command – åltså når først opbygning, struktur, links, indhold, medier, trafik, brugeradfærd, og konvertering er i orden 😊