Esben Bro
Til daglig sidder jeg som Head of sales i Adwise Media og en af de vigtigste værdier for mig, især i vores salgsafdeling, er at efterleve begrebet under-promise – over-deliver.
Begrebet går i sin enkelthed ud på ikke at love noget du ikke kan efterleve, men derimod levere et endeligt produkt eller service, der overgår de forventninger, kunden har fået på baggrund af det indledende salgsmøde, eller på anden vis er blevet formidlet til kunden.
Du har sikkert selv siddet i en situation, hvor din chef spørger dig, hvornår det kan forventes, at din opgave du sidder på, er løst og klar til aflevering. Spørg dig selv hvad den pågældende chef reagerer mest positivt på?
1. Er det når du lover at aflevere om 2 timer og så først afleverer 4 timer efter?
Eller
2. At du lover at aflevere om 6 timer og så leverer den på 4 timer?
Svaret på mit meget ledende spørgsmål er selvfølgelig den sidste valgmulighed, men hvorfor er det så, når svaret er så indlysende, at mange salgsafdelinger bliver ved med at love for meget ”bare” for at få kunden ind i folden?! Der er jo ingen virksomheder der har lyst til at samle på utilfredse kunder.
Når man arbejder for at nå en deadline, vil der stort set altid komme uventede udfordringer på opgaven, derfor er det altid godt at indsætte en margin til rettelser, inden man sætter sin deadline. Det værste der kan ske, er at der ingen udfordringer er, og du afleverer før tid.
De fleste virksomheder lever ikke af, at kunderne køber en gang, men at de kommer igen og igen og det samme er tilfældet hos os. Derfor bestræber vi os som din web leverandør på at levere bedre løsning end den vi tillader os at love.
Vi kan se på antallet af forlængelser, at Under-promise – over-deliver-konceptet virker til fulde – Mit råd til jer er derfor ”Lov ikke for meget, og hold hvad I lover, så kan det ses på bundlinjen”.