Jonas Rasmussen
Der absolut intet har med online marketing at gøre.
Hos Adwise Media elsker vi online marketing, og vi elsker at skabe henvendelser til din forretning. Men vi ved også godt, at du ikke tjener penge på henvendelser – du tjener penge på kunder.
Derfor kommer vi her med 3 tips, som du kan tage i brug så snart du har læst blogindlægget. Disse tips ruster dig til at håndtere dine webleads rigtigt, så de bliver til nye kunder i din forretning. Og husk nu på, at hver gang du får en ny kunde, så trækker de flere kunder med sig, hvis du gør det ordentligt.
Word of mouth er stadigt en af de mest effektive måder at markedsføre sin forretning, men hvis man får 100 kunder i løbet af et år, som man ikke havde fået ellers, så er det hurtigt, 300 kunder du ikke havde fået, hvis de første 100 havde talt godt om din forretning.
Tip nummer 1 – Tag altid din telefon
Når man køre en online marketing-kampagne, om det er via Google Adwords eller Facebook, er de i nogle brancher op imod 70 – 90%, der vælger at ringe til dig, frem for at skrive en mail eller udfylde en kontaktformular.
Derfor er det super vigtigt, at du altid sørger for at tage din telefon. Specielt fordi, at de kunder der kommer online ikke har nogen relation til dig i forvejen, hvilket betyder, at de i mange tilfælde blot vil ringe videre til den næste virksomhed, der kan hjælpe dem med deres problem.
Men er det så den rigtige kunde for mig hvis de bare vælger en hvilken som helst anden?
Faktisk er det sådan at selvom en kunde har til hensigt at ringe til eksempelvis 3 udbydere og få et tilbud på deres opgave, så vil mange mennesker, hvis de oplever en god kemi med den første udbyder, være tilbøjelige til ikke at bestille de sidste 2 tilbud, før de har set hvad du har at byde ind med, så længe de oplever en god kemi og en professionel håndtering af deres forespørgsel. Da de fleste af os ikke ønsker at spilde en masse menneskers inklusive vores egen tid hvis det kan undgås.
Husk for guds skyld at ringe tilbage!
Her hos os ringer vores medierådgivere selv ud og booker møder med virksomheder. En stor del af de virksomheder vi ringer til, er folk der i forvejen har annoncer på Google, eller kampagner kørende på Facebook og LinkedIn, da vi jo lever af at lave marketing.
Af de mennesker vi ringer til, er det måske 50% der tager telefonen, hvilket godt kan forsvares, da mange enkeltmandsfirmaer, som vi også arbejder en del med, selvfølgelig lever af at servicere deres kunder.
Det der til gengæld er ret skræmmende er, at det maximalt er 1/10 der så vælger at ringe tilbage til os efter vi har ringet til dem. For vi ringer altid med vis nummer, da vi synes det virker fordækt at ringe op fra hemmeligt nummer.
Så med risiko for at komme igennem til 2-3 sælger når I gennemgår listen med ubesvarede opkald, så husk på at der teknisk set også kunne ligge 2-3 kunder, der skal ringes op hurtigst muligt, så i kan få lidt flere penge i kassen.
Tip nummer 2 – Vær altid imødekommende
Nu har du gennemført step nummer 1 og har taget et aktivt valg om at tage telefonen, så snart den ringer. Når du så snakker med kunden, så er det vigtigt at du er imødekommende.
For nogle er det en selvfølge, men desværre oplever jeg altid for tit, at jeg ringer til en af vores gode faste kunder, som jeg har en super god kemi med, og blive mødt med et meget vredt og skeptisk tonefald.
Jeg præsenterer selvfølgelig mig selv ”Hej det er Mick fra Adwise” og så får man et dobbelt så vredt tonefald tilbage ”Hvem er det?” og i det øjeblik jeg siger ”det er Mick fra Adwise, os med hjemmesiden”, så bliver man imødekommende, og så er alt ved det gamle.
Fakta er bare, at hvis jeg var en kunde, så var det for sent. Kunden vurdere altså på de første 2 sekunder, om du er værd at handle med, så hvis du starter ud med at være en gnavpot, så skal der virkeligt meget til for at rette op på det.
Jeg ved godt hvorfor at nogle mennesker gør det, det er fordi at de tror det er endnu en telefonsælger der ringer. Og jeg kender det selv vi bliver ringet op med folk der sælger blækpatroner, lysstofrør og alverdens crm eller styresystemer, der kan gøre vores hverdag nemmere.
Hvordan du fritter telefonsælgere ud af røret, det skal jeg ikke være herre over, men hvis du gerne vil have flere kunder for de samme penge, så vent med at blive sur på dem, til de har bekræftet at de ringer for at sælge dig noget, for måske det er en kunde, der sidder i den anden ende.
Tip nummer 3 – Vær effektiv i din tilbudsgivning
Når du har taget din telefon og skabt en god kemi med din kunde, så vil det i mange brancher, specielt hvis man er håndværker eller servicevirksomhed, munde ud i at man skal sende et tilbud.
Det der er vigtigt ved det her tilbud, er at det falder mere eller mindre med det samme. Fordi kunden der sidder på den anden side af bordet, vil i mange tilfælde være motiveret nu og her.
Du kender det selv, du skal købe en ny bil, og nu længere tid du danser om den varme grød, jo mere opmærksom bliver du på, at det også er en stor omkostning at anskaffe sig den her bil. Du begynder at tænke over, om en mindre model måske er tilstrækkelig, og inden du ser dig om, så vinder fornuften over glæden ved at købe en ny sportsvogn, og du ender med at beholde den gamle, der er praktisk og kører 32 på literen.
Sådan er det også når en kunde går og venter på et tilbud fra dig, når du er ude og kigge på opgaven, så er han nærmest klar til at skrive under, men nu flere dage der går, jo mere tid får han til at overveje alternative løsninger og muligheder, for at få det lavet billigere hos en anden, eller om han måske selv kan ordne det.
Så derfor bør du have muligheden for at sende et tilbud allerede inden for 24 timer på standard opgaver, hvilket også er et fantastisk argument i din marketing, da de fleste mennesker ønsker en hurtig afklaring.
Har du af den ene eller anden årsag ikke mulighed for at give dine kunder et hurtigt tilbud, så skal du som minimum, sørge for at lave en aftale med kunden om, hvornår du får det gjort og altid købe dig selv lidt tid.
Vend din svaghed til din styrke
Er det af den ene eller anden årsag ikke muligt at give et tilbud, inden for et par dage, så er der gode argumenter for det. For er der en ting kunderne er mere bange for, end at vente lidt på et tilbud, så er det et byggeprojekt der kommer til at koste det dobbelte af, hvad der egentligt var aftalt, så det du siger er:
”Jeg ville rigtigt gerne love dig, at du har et tilbud fra mig i morgen, men omvendt set så vil jeg også gerne sikre mig at det tilbud du får, også er et du kan regne med, så derfor tager jeg mig af princip altid god tid til at lave mine tilbud, så der ikke kommer en masse uforudsete udgifter til dig efterfølgende, men jeg kan forsikre dig om at du har det torsdag i næste uge”
Det du så gør, er at du sætter dig selv en deadline der hedder mandag i næste uge og så er der 2 scenarier:
- Du når din deadline, kunden for sit tilbud 3 dage før aftalt og er i den syvende himmel over at kunne samarbejde med en virksomhed, der ikke bare overholder sin deadline, men faktisk sender tilbuddet 3 dage før aftalt tid, hvilket signalerer at der er styr på tingene og at virksomheden formentligt også vil kunne overholde en deadline, på det kommende byggeprojekt.
- Du når ikke din personlige deadline, men du har 3 dage ekstra til at lave tilbuddet, kunden modtager tilbuddet på den aftalte dag, og er meget begejstret over at der en virksomhed, der har taget sig tiden til at lave et tilbud der formentligt holder vand, og endda også leverer tilbuddet som aftalt.
Følg op på dine tilbud
Når du har lagt et tilbud til en kunde, så er et vigtigt at du husker at følge op, for som tidligere nævnt vil kunderne langsomt blive mere og mere opmærksomme på den pris, der er på det tilbud du giver, og for hver dag der går, fra du har lagt dit tilbud, til at kunden sætter sin autograf på det, nu større bliver sandsynligheden for at kunden springer fra.
Det var de 3 tips til mere succes med online marketing, som du kan tage i brug allerede i dag og det koster dig ikke en eneste krone.