1. Lav en målsætning og en strategi
    • Først og fremmest skal du have en målsætning for, hvad du gerne vil opnå med brugen af sociale medier, hvorefter du kan fokusere på opnåelse af målsætningen. Det er afsindigt svært at opnå noget, hvis ikke du selv ved, hvad det er du skal opnå. Så det første du skal gøre, er at opsætte nogle målbare KPI’er (key performance indicators), som i kombination med din strategi, skal indikere om du er på rette vej. På den måde kan du undervejs se, om du følger målsætningen eller om du ligger håbløst bagud og har brug for at revurdere planen.
  2. Vær i øjenhøjde med dit publikum
    • Du har sikkert oplevet det før, du læser et blogindlæg, et opslag på Facebook eller et nyhedsbrev fra en virksomhed du følger. Det du læser giver absolut ingen mening, grundet et overdrevet brug af fagtermer eller avanceret sprogbrug. Du må opgive, før du overhovedet er nået halvvejs igennem, da det for det første er tæt på uforståeligt, og for det andet ingen værdi giver dig.
      Du skal derfor altid prøve, at være på samme niveau som dit publikum og tale samme sprog. I de fleste tilfælde er en letlæselig tekst det bedste valg, frem for en teksttung og utroligt fagpræget tekst. Forsøg derfor at arbejde ud fra princippet ”keep it simple”.
  3. Giv dit publikum værdi
    • Hver eneste gang du bruger de sociale medier til at formidle noget til dit publikum, så sørg for guds skyld for, at det er værdifuldt for dem. Dit publikum skal så vidt muligt sidde tilbage med tanken ”det var virkelig brugbart”. Det kan du selvfølgelig gøre på mange måder, men som udgangspunkt skal du altid have det i baghovedet – Det du vælger at udgive, skal være værdifuldt på den ene eller den anden måde. Derudover er det også en god ide, at sørge for at det ikke altid er den samme form for værdi. Det vil sige, at du ikke altid skal komme med råd og løsningsforslag, men supplere med ny værdifuld viden.
      Som supplement til ovenstående har Facebook lanceret en opdatering, som gør det sværere for virksomheder, at få deres opslag ud i folks news feeds. Det er derfor utrolig vigtigt at din værdi engagerer dit publikum så de reagerer på dit opslag, ellers vil det meget hurtigt gå i glemmebogen.
  4. Vær aktiv
    • Hvis du virkelig gerne vil have noget ud af sociale medier, skal du være kontinuerlig med dine opslag. Du vil aldrig rigtigt opnå noget med et opslag hver tredje måned. Dit publikum glemmer dig i mellemtiden, og den tid som du ligger i sociale medier, vil være tæt på spildt. Derfor skal du som udgangspunkt kun vælge, at fokusere på sociale medier, hvis du har tiden og overskuddet til, kontinuerligt at skabe værdifuldt og simpelt indhold til dit publikum.
  5. Test din strategi
    • Du har muligvis lavet verdens bedste online strategi, hvis du selv skal sige det. Sandheden er dog, at den mange gange ikke er 100% skudsikker i første forsøg, og det kræver derfor justeringer undervejs. Du sidder måske med en ide om, hvad dit publikum vil have og har brug for. Det er i sådan en situation specielt vigtigt, at du tester indhold, udseende, opbygning m.m. Hvor du nok vil sande, at din første indskydelse nok ikke helt var der, du fik bedst respons. Du skal derfor teste din strategi for at finde den bedste fremgangsmåde, så din tid er brugt bedst muligt.